Egy magyar család élete Belgiumban

Balgamagyar

Kerékpáros átverés Amszterdamban

2017. 02. 28 - Kedd

2017. február 28. - Műszaki

Februárban, szinte már hagyományszerűen, amennyiben két alkalom hagyománynak tekinthető,  ismét Amszterdamban jártam. Mivel a város nem tartogatott már számomra meglepetést, ezért próbáltam nyitott szemmel közlekedve a dolgok mélyére nézni. Különös figyelmet fordítottam a világszerte nevezetes kerékpáros közlekedésnek.

Meggyőződésem, hogy az amszterdami kerékpáros tömegekről szóló dicshimnuszokat fenntartással kell kezelni, és biztos vagyok abban, hogy ha valaki megkapargatja a felszíni édes, színes cukormázat, akkor a világ legzseniálisabb marketing fogása kerül elő. Mindenki előtt ismertek azok a magazinokban, útikönyvekben, posztereken, képeslapokon bemutatott képek, amelyek korlátnak támasztott, lelakatolt kerékpároktól roskadozó hidakat ábrázolnak. Ezzel azt sugallják, hogy Amszterdamban csupa fejlett, felvilágosult környezettudatos ember él, akik mindenhova biciklivel járnak. Nos tisztelt olvasók, a szomorú valóság azonban az, hogy ezen kerékpárok jó része csupán a turisták részére kihelyezett marketing tárgy, melynek célja az előbbi eszménykép fenntartása. Közelebbről megszemlélve ezeket a járműveket még laikus szemmel is megállapítható, hogy azok nagy része bizony közlekedésre alkalmatlan. Nézzünk erre néhány bizonyító erejű fényképet.img01.jpgA sötét kerékpárral több szempontból is érdekes lenne biciklizni. A kitekert kormánnyal nem könnyű az irányt és az egyensúlyt tartani, amit még nehezít az, hogy a lapos gumi miatt erősebben kell hajtani a pedálokat. img02.jpgEnnek a szép kék kerékpárnak a hátsó kerekében akkora nyolcas van (lásd a sárvédő és a kerék ívének eltérését), hogy ezzel már művészet kerékpározni.img03.jpgItt több dolog is felkeltette a figyelmem. Az előtérben lévő szürke bicaj olyan rozsdás, hogy a láncszemek valószínűleg már nem tudnak átfordulni a lánckeréken, ellenben a hátsó villa nyeregcsőtől induló merevítése szinte biztos, hogy eltörik amint valaki arra vetemedik, hogy felül az ülésre. Ugyanakkor a kerékpár lakat amellyel a jármű lopásvédelmét megoldották, meglepően újnak tűnik. Bizony, és ha jól megnézzük az előző képen levő kék biciklin lévő lakatot, akkor könnyen észrevehető, hogy az ugyanolyan mint az itt látható, feltételezhető tehát, hogy a két használhataltan járművet ugyanazon beszerzésből származó lakatokkal zárták le. Miért? A városvezetés marketingesei bizonyára aggódnak a tereptárgyak biztonságáért. A képen lévő másik bicaj kereke csak szimplán lapos, ezt már megszoktuk. img04.jpgUgye senki sem gondolja azt, hogy ezeket a szél borogatta egymásra? Mint ahogy azt sem feltételezük, hogy valakik ezekkel még haza akarnak menni.img05.jpgDe ha el akarjuk hinni, hogy a kerékpárokat közlekedésre is nagy számban használják, akkor csak képzeljük magunk elé, ahogyan munkaidő végén megjelenik ennek az ezer biciklinek a tulajdonosa, és egymást lökdösve kilakatolják a bicajokat, felülnek rájuk és elindulnak sűrű, tömött sorban hazafelé. Biztosan fantáziátlannak tűnök, de én nem tudom elképzelni.img06.jpgEzek után már semmin sem lepődhetünk meg. 

img07.jpgVagy mégis?