Egy magyar család élete Belgiumban

Balgamagyar

Regisztráció és egyebek

2015. augusztus 20. - Műszaki

Az elmúlt héten vendég volt nálunk. B néni G volt óvónője látogatott el hozzánk pár napra. Izgultunk érte, mert amikor tavasszal meghívtuk azzal a megjegyzéssel fogadta, hogy ő még életében nem ült repülőn, tér- és tömegiszonya van, még Budapestre sem szívesen megy be. Azonban amikor a Charleroi reptéren megláttuk ragyogott az örömtől és azt mondta a repülés nagyszerű dolog. Pár nap alatt igyekeztünk neki és magunknak is megmutatni Belgiumból amit lehet. Volt Antwerpen, Brugge, Brüsszel, és persze egy kis Aartselaar. Szerencsénkre az otthoni 40 fokos hőséggel szemben itt csak 29 fokban kellett kirándulnunk. A végén Brüsszelt pedig már alaposan elázva néztük meg. De azt hiszem B jól érezte magát, remélhetőleg feltöltődött élményekkel, energiával és szeptembertől a megszokottnál is nagyobb lelkesedéssel vezeti majd tovább az otthon maradt, immár nagycsoportosokat.Hétköznapi dolgok jönnek most.

Voltunk a polgármesteri hivatalban regisztrálni magunkat. Ha tartósan (három hónapnál tovább) itt akar maradni az ember, akkor ezt ha jól emlékszem az érkezést követő három napon belül meg kell tenni. Azt ugyan nem tudom az érkezést hogyan regisztrálják, amikor a repülőtéren nincs útlevél ellenőrzés, ha autóval jövök akkor meg pláne nincs. Nem érdekes, a szabály az szabály így M engem és a gyerekeket is elvitt. Előtte még berongyoltunk egy fényképészhez mert igazolványkép is kellett B-ről és rólam. A fotós hölgy kedvesen munkaidőn túl is fogadott minket és meg kell mondjam tetszett ez az ügyfélközpontúság. Zárás előtt 10 perccel értünk oda, de közölte épp valami más feladaton dolgozik, igazolványképhez át kell állítania a gépeket. Itt már léptem volna ki az ajtón, az otthoni tapasztalataimból kiindulva, hogy ebből ma már nem lesz fotó, amikor folytatta, hogy ha adunk egy telefonszámot, akkor amikor végez, úgy fél óra múlva, a dolgával akkor felhív és fogad minket. Így is lett. Persze aztán jól megkérte az árát, a 4-4 db kép 24 Euróba került. Később megnéztem egy reptéri fotó automatát, az is elkért 6 Eurót egy sorozatért. Szóval fényképpel felszerelve eljutottunk az önkormányzati ügyintézőhöz. Ő intézte is az ügyet, a fényképeket meg visszaadta majd később kell. A folyamat következő lépése az, hogy egy rendőr felkeres majd minket, és leinformál. M azt mondta, hozzá pár napon belül kijött a rend őre, nálunk csak majdnem egy hónap után jelentkezett. Épp a LIDL-ben voltam a fiúkkal vásárolni amikor telefonált M, hogy igyekezzünk haza, mert ott a rendőr. A közeg egy kedves fiatal hölgy volt, aki amikor megérkeztünk mondta, hogy M-mel már mindent megbeszélt, úgyhogy megy is. Azért én még éltem a lehetőséggel és nekiszegeztem pár kérdést amit eddig nem tudtam kideríteni.

1. Kell -e használni nappal az autókon a világítást? - Nem kell.

2. Mennyi ideig lehet a kék zónában parkolni? Ez a kék zóna egy olyan rendszer amit korábban Svédországban is láttam. Az autóban van egy papír óra. Itt állítólag az újságosnál, benzinkúton lehet kapni, én az Actionban (ez egy amolyan 100 Ft-os bolt) láttam, amúgy meg M kapott egyet reklám ajándékként a bankszámlája megnyitásakor. Szóval ha az ember ilyen órával jelölt parkolóhelyre ér, akkor az óráján beállítja az érkezés időpontját, kiteszi a szélvédő mögé és akkor valahány órát parkolhat, majd el kell onnan húznia. Svédeknél egyértelműen ki van írva a parkoló táblán, hogy mennyi időt állhat az autó. Itt a rendőr is csak később telefonon tudta megválaszolni a kérdésem: 2 óra a parkolás.

3. Gyerekülés meddig kell. B ugyanis már 150 cm vagy a fölött van, így otthon sem nagyon használtunk már ülés magasítót. Erre is csak utólag kaptuk meg a választ, 135 cm-től nem kell.

Regisztráció következő lépése, hogy vissza kell majd menni (erről értesítenek) a önkormányzathoz, és befejezzük a papírmunkát.

Nyelvtanulás...

Kedden aktívan beszálltam az új nyelvtanárunk órájába. Ez a dolog úgy néz ki, hogy M cége fizet nekünk (neki?) egy nyelvtanárt, aki házhoz jön és próbál minket a flamand nyelvre oktatni. Most egy Szofi nevű (Sz) fiatal hölgy jön, mert az a hölgy akivel M elkezdte már hónapokkal ezelőtt a nyelvtanulást nem tudja tovább vállalni a feladatot. Megértem, Sz is egy órányira lakik tőlünk, előttünk még lenyomott 8 órát valahol máshol, hozzánk fél hatra jött és fél nyolckor távozott. Az óra szépen lezajlott, nekem vannak kétségeim a képességeimet (itt az akaraterőmet értem) illetően. Sajnos még az angolom is fejletlen így még kérdezni is nehéz. De rendet rakok a fejemben és menni fog a dolog. Most egy kicsit a kiejtéssel foglalkoztunk, szerencsére nem olyan bonyolult mint az angol, de azért itt is vannak érdekes megoldások. Aztán a személyes névmások, majd a különféle köszönések jöttek. Ezeket most meg kell tanulni jövő hétre. Mondanám, hogy gyakorolni is kellene, de sajnos azt tapasztaljuk, hogy az üzletekben az eladók nem nagyon köszönnek a vevőknek. Kellemes kivétel volt a minap a Gamma nevű barkácsáruház pénztáros nénije, aki hangosan érthetően köszönt. Így mi is ezt tettük.

Műszakiak...

Erről is kell írni, mert vannak fejlemények. A Brico nevű áruházon kívül találtam még két hasonlót. Az egyik a már említett Gamma, a másik meg a Huba. A Gamma kicsit a régi csepeli Baumaxra emlékeztet, nyers beton padló, kicsit sötét. A Huba az üti a Praktiker vagy a Bricostore színvonalat. Árak tekintetében nagyjából azonosak. Mi kukát kerestünk, amit végül a Brico-ban tudtunk megvenni. Itt a szemetet zsákokban viszik el. 12 éve amikor beköltöztünk az első saját házunkba, még nálunk is így volt, aztán jött a szerintem kúltúráltabb és jobban kezelhető kuka. Itt még zsákolnak. Az áruházakban illetve itt konkrétan a Delhaize áruházban lehet megvásárolni a különféle zsákokat: kommunális, komposzt, fém-műanyag-tejesdoboz. Az árban benne van szemétszállítás díja, tehát annyi szemetet rakunk ki amennyit akarunk. Itt is naptárban van jelölve, hogy melyik napon mit visznek el. Nos azokon a napokon (illetve már az előtte levő estén) borzalmasan néznek ki a házak elé kipakolt szemeteszsákok. Az mondjuk igaz, hogy gyorsan begyűjtik a szemetet, szerintem délre már sehol sincs kinn semmi. Tehát azért vettünk kukákat, mert amíg a kertben, garázsban tároljuk a szemetet, jobb ha nem a csupasz zsák parkol a padlón. Na meg Döme mostanság rákapott arra, hogy kipakolja a szemetes zsákokat. Nem hiszem hogy éhes, inkább valamiféle bosszú ez, mert eddig mindig akkor csinálta ha elmentünk valahová. Visszatérve a barkácsárukhoz, a Bricoban tudtunk venni nagy 60 literes kukákat, míg a Gamma-ban kisebb, szögletes festékes vödröt amiben a konyhában tudjuk gyűjteni a komposztálni valót. A kis barkácsolós boltok még mindig nem kerültek elő. Lehet hogy olyan itt tényleg nincs is.

Másik feladatom a közeljövőben elmenni a gumishoz. A kormány már csúnyán ráz. A bal első gumin találtam is egy furcsa kopásnyomot, a gumi legkülső pereme van egyetlen fél tenyérnyi területen lekopva nullára (úgy értem a profil mélysége nulla). Első lépésben meg fogom cserélni az első és a hátsó kerekeket, hogy meglássam mi a helyzet. Ha úgy is ráz és félre húz akkor futómű, vagy kormánymű. Ha nem akkor gumik. Azért vagyok bizonytalan, mert a korábbi F Astrámban én magam szereltem mindent, így nagyjából mindig tudtam mikor milyen jelenséget milyen beavatkozás, vagy annak hiánya válthat ki. Ez a kocsi most volt műszakin, előtte fel kellett újítani a kormányművet, mert elfolyt a hidraulika olaj. Mivel kívülre nem csorgott, a szerelők azt mondták, hogy az átszakadt membrán, vagy szimering mellett a gumiharangokba folyt az olaj, ezért kellett szétszedni. Mi van ha valamint nem jól raktak össze? Ugyanakkor a jelenséget kb. 2000 km megtétele után tapasztaltam, ezért gondolom, hogy inkább a gumi hibája illetve centírozás lesz a probléma.

 Végül míg el nem felejtem:

- Gusztus húsz, kotmányunk ünnepe.

- Ünnepeljünk birkával. [..] Népszerű elnökünk kiván szólni.

- Én? ....  Elsak... elsnők! Kóstoltam. Vigyázzanak, sótlan kissé a perkelt!

 

süti beállítások módosítása